Dit is uw, en onze, Toneelvereniging Kudelstaart!

In 1953 waren er in Kudelstaart twee toneelverenigingen: AMACITIA en RKDES. De publieke belangstelling was niet groot en de toenmalige pastoor Trouwborst was het geharrewar zat en sloeg met zijn vuist op tafel en vond dat de twee verenigingen maar beter konden gaan samenwerken. Geen van beide clubs waren erg enthousiast over de fusie maar gingen schoorvoetend akkoord en toneelvereniging Kudelstaart was geboren.

Dirk van kleef werd de eerste voorzitter en “meester Zwarthoed” werd de regisseur. De vereniging telde 17 leden. De eerste voorstellingen werden gegeven in de gymnastiekzaal van de Antonius-school. Er werd in de paardenstal naast de kerk gerepeteerd en koster Vink bracht de koffie en de grote kachel werd nogal eens gebruikt voor een rondje spugen.

In 1968 werd het dorpshuis geopend en kreeg toneelvereniging de beschikking over een mooie toneel accommodatie dankzij de grote inzet van Meester Zwarthoed. Bij de opening van het dorpshuis verzorgde de toneelvereniging een bonte avond. Piet Schenkius zorgde voor de sketches de liedjes de verbindende teksten en de regie. Zo werd de jarenlange succesvolle revues geboren. Annie Schouten bracht de show in de revue en zij schreef jarenlang succesvol voor de vereniging. Op ons hoogtepunt speelde we 13 uitverkochte avonden en altijd zelfgeschreven revues.

Inmiddels was Ger van Halm voorzitter en de moeder van alle leden, zij was voorzitter van 1974 tot 1988. Piet Cocu was de volgende voorzitter en na zijn overlijden werd hij opgevolgd door Tineke van Kleef die 25 jaar voorzitter is geweest. De huidige voorzitter is Jitse Krenn. We speelde prachtige toneelstukken van onder meer Herman Heijermans, Neil Simon, Annie M.G Schmidt en Haye van de Heijden.

We hebben een fijne vereniging met spelers en medewerkers die hard werken om van elke voorstelling een feestje te maken. Wilt u een gezellig avondje uit kom dan naar een van onze voorstellingen in het dorpshuis Kudelstaart.

Tot ziens!